Thursday, April 9, 2009

MB DATANG - DAPEK DUIT ATAU ABIH DUIT.



Tak lama lagi MB datang kg den sebab nak rasmikan bangunan sekolah. Den memang gomar dongan MB ni sobab dia hamble dan mesra alam. Tapi yang den tak gomar... bila dio datang... abih duit pertubuhan, duit sekolah sobab nak sambut dio. Nak sombut MB lah katokan... ber iyo-iyolah suku sakat kat kg ni.
Kalau PM datang sekalipun biarlah dia datang dengan keadaan sedia ado kat kg tu. Biarlah dia tahu jalan berlubang-lubang. Lampu jalan tak cukup. Air selalu takdo. Biarlah dia tau...

Ni suku sakat nak tunjuk kg ni cantik maso MB datang tapi hakikat ehhh banyak lagi masalah infrastruktur tak settle.
Den bukan marah kat MB tu. MB tu baik. Tapi den marah kat suku sakat kat kg den ni. Nak glamour dopan MB.

Paling den tak gomar sobab utama eeee abih duit pertubuhan den dia nak ambik sobab nak buat program maso MB datang nanti. Dah lah duit yang dapek ciput. Nak diambil pulak semato-mato nak tunjuk kat MB. MB pun tak ponah bagi duit kat pertubuhan den ni. Yang nak ambik duit tu LAGILAH TAK PONAH nak salurkan kat pertubuhan den ni.

Pertubuhan ni disertai oleh anak-anak muda.... yang rato-rato tak kojo... makno eee takdo sumber pendapatan... jadi bilo ado aktiviti sukan… aktiviti kebudayaan… duit yang YB Tok Man bagilah kami gunakan… sekarang duit tu pun nak amik semato-mato sobab MB nak datang. ADUHHHHH aiii.

10 comments:

  1. tak patut, tak patut betul

    BILA LA KITA NI NAK UBAH MENTALIT KTA YA?

    ReplyDelete
  2. samola..eden pn suko yo kek MB ni.Muko'eh tu sonyum manjang yo..

    Maso pilihanghayo aritu dio dtg kg den, den yg beghiyo ngajak mak habah den poie.Tp mak habah den pn kot tak den ajak, diorang mmg nak poie pun.Den goma donga dio berucap, nak2 lg bilo dio speaking negoghi tu.Tak boringla donga.

    ReplyDelete
  3. Ayat yang sonyum manjang tu jadi tanda tanya kat den???

    ReplyDelete
  4. memang tak patut, kerana sepatutnya MB yang bagikan duit kepada rakyat. cakaplah kepada MB tu, kalau tak ada duit tak payah datang, duduk diam kat umah jo, tetapi nak cakap gitu kenalah bERANIKAN hATI

    ReplyDelete
  5. tak patut, memang tak patut...

    MB tak komplen pun kalau tak elok jalan atau tempat tu.

    nanti senang dia salur bantuan kalau tak cantik dia tengok..

    kan ?

    ReplyDelete
  6. itulah... den pun tak paham apopasal dio orang beriyo-iyo nak sambut montori... nak datang-datang yolah... tengok keadaan sebenar kat kg ni.
    satu lagi MB nak datang barulah YB nak jongok muko.... YB ni takleh ko datang sajo-sajo tengok kat pasar.. kodai-kodai runcit .. minum kopi kat kg tanyo khabar oghang kg. takleh ko???
    ahli parlimen den sojak PRU12 ari tu tak ponah jongok lagi kg ni... sekarang dah tukar portfolio lagi bosar... lagi sibuklah nampak eee.
    sibuk takpo tapi kirik-kirimlah peruntukan tu kat kg den ni ha.
    Jalan banyak berlubang..
    paip air selalu bocor..
    anak-anak mudo ramai kat sini... persatuan tak budget...
    so kalau tak datang takpo tapi peruntukan tu biarlah sampai kat kg den ni ha.

    ReplyDelete
  7. kalo tok mat datang khonduri kawen kek kg den kek gantau, tak ponah la tuk mat balik cam tu yo..slam yo ngan tuan umah .salam tu berlapek tobal gak la..sonyum leba la tuan umah bilo kiro duit dalam sampul surek yg dio bagi tu.lopeh gak la bayar duit sewo khemah tok 3 buah.sebolom khonduri adalak lai tok mat bagi jambangan bunyo sogar dalam hargo rm200.00. apa lai yng orang kampung tak pueh ati ngan tok mad mb dan adun gantau tu ha..ajak yo datangla dio..dio datang tak yah kompang-kompang lai doh..dio sampai yo meluru la ke dapo jumpo orang kampung.apo lai yang tak pueh hati kek tak mb kito....tak do mb dolu2 wek cam tu doh....timo kasih la tok..mogo datok seri akan dirahmati allah dan dapek memberikan perkhidmatan yang terbaik tuk rakyat gantau dan negeri sembilan amnyo.=: pengundi dun gantau.

    ReplyDelete
  8. orang kampung kau yo yang bangang. buek apo beriyo2 sangat sambut mb tu nak datang.tembok pagar sekolah dicat, kampung ditorangkan. biar ye lah tembok pagar tu buruk..biar lah kampung kito tu nampak buruk. biar mb tu tau, ' macam ni rupa eh negeri den'. biar dia tau keadaan sebenarnya. ni tak siap sediakan makan..macam nak buek kenduri lak. apa tak habis duit. macam wakil rakyat ni kita kena ajar dia sekali. bila p/raya tu jangan pangkah ye. baru dia tau. kuasa sebenarnya kat tangan kito. selama ni kita tak sedar semua tu. sebonarnya wakil rakyat ni kuli kito..sobab kita yang pilih dia. tak perlu nak sambut2 bila dio orang datang sebab tu mang tanggungjawab dia orang.

    ReplyDelete

sumpah keramat

sumpah keramat